Vihtori Luhtanen besloot in 1907 zijn eigen bedrijf te starten. Zijn vrouw ontwierp en naaide terwijl Vihtori verantwoordelijk was voor de verkoop. In het begin van 1910 had Vihtori Luhtanen twee naaisters in dienst en dit was de eerste stap naar het creëren van zijn eigen naaiatelier. De bouw van hun eerste industriële naaiatelier werd voltooid in 1928 op de oude bedrijfslocatie dicht bij het treinstation in Lahti. Vihtori's zoon Jaakko Luhtanen werd de directeur van het bedrijf in 1944. De oorlogsjaren waren moeilijk voor het bedrijf, en de jaren direct na de oorlog waren ook niet gemakkelijk, omdat er een constant tekort aan textielmaterialen was. Tegen de jaren '50 waren aanbod en concurrentie weer normaal. De grootte van het assortiment werd weer herwonnen en er werd meer nadruk gelegd op vrijetijdskleding. In de jaren '60 had Luhta een enorm succes als merknaam in Finland en bood het een baanbrekende collectie. Nieuwe distributiekanalen werden ontwikkeld. Luhta drong de internationale markten door in de vroege jaren '70. In het begin van de jaren tachtig bleef de verkoop van Luhta groeien, zowel in Finland als over het hele continent. Het unieke ontwerp van Luhta was precies goed voor de modetrends van de dag.