Naar boven

Fit voor jouw volgende avontuur: Conditie

01 maart 2022 - Gastblog
 
 


Fit de zomervakantie in, dat willen we allemaal. Vooral als je een actieve vakantie gepland hebt. In samenwerking met Jonas Föllmi, verbonden aan ForteVital en NKBV, geven we tips en oefeningen waarmee je kunt werken aan je conditie, kracht, mobiliteit, stabiliteit en herstel. Iedere maand besteden we aandacht aan een nieuw onderdeel zodat je fit en sterk bent in de zomer. In de maand maart staat conditie centraal.


Fit voor jouw volgende avontuur

De aankomende maanden zullen we dus aandacht besteden aan het fit worden voor de zomer. Ga je bergwandelen, op fietsvakantie of wil je gewoon fit zijn voor je zomervakantie? Houd dan onze blogs in de gaten. Zoals eerder benoemd komen de volgende onderwerpen aan bod: Conditie, kracht, mobiliteit, stabiliteit en herstel. In deze blog gaat het over conditie. Zodra de andere blogs online komen, kom je via onderstaande buttons bij de andere blogs.

 

Conditie

Ga je deze zomer wandelen of klimmen in de bergen? Onderschat de fysieke inspanning dan niet. Bij het plannen van je tocht houd je rekening met de zwaarte van de route en bedenk je of je conditie goed genoeg is. Ook in Nederland kun je aan je conditie werken, zodat je optimaal kan genieten van je vakantie in de bergen.

Afhankelijk van de lengte van de tocht en het aantal hoogtemeters dat je gaat maken, kun je inschatten hoeveel conditie je wilt opbouwen. Ook het weer en de omstandigheden van het terrein hebben invloed. Is het een rechte of hobbelige ondergrond, is het vlak of is het steil? Goed zittende wandelschoenen en een juiste bergwandeltechniek zullen je hier al bij helpen maar je zult ook in Nederland flink aan je conditie moeten werken.


Wandelschoenen

Goed zittende wandelschoenen zijn een must als je bergwandelingen gaat maken. Onze wandelschoenenspecialist geeft op maat gemaakt advies aan de hand van de vorm van je voeten en je doelen.

Bekijk collectie
 
Om je op weg te helpen hebben we een aantal oefeningen en schema’s voor je gemaakt om je conditie op peil te brengen. Zo kun je je wandeluren opbouwen tot 4, 6 of 8 uur en verbeter je je conditie met oefeningen die je met je lichaamsgewicht kunt doen.

Verbeter je conditie

Jonas Föllmi, eigenaar van ForteVital en verbonden aan NKBV, maakte diverse video's met oefeningen voor thuis om je conditie te verbeteren? Wil je meedoen? Klik hier.

Bergwandel conditie

Ga je de bergen in deze zomer maar heb je nog niet gewerkt aan je bergwandelconditie? Dan heeft Jonas schema's voor verschillende lengtes van de wandeling. Wil je een bergwandel conditie opbouwen tot 4 uur? Klik dan hier. Deze schema's vragen je wel om 3 trainingen per week te doen voor 14 weken lang. Dit eerste schema is voornamelijk voor mensen met weinig loopervaring.

Wil jij je conditie nog verder verbeteren? Dan kun je hier verschillende hardloopschema's bekijken, van beginners, 30 of 60 minuten. Bekijk de schema's hier.


 

(Berg)wandelingen in Nederland

Loop in Nederland alvast een paar flinke routes ter voorbereiding van je bergsportacitiviteiten. Doe dit bij voorkeur voornamelijk op onverharde paden en probeer zoveel mogelijk hoogtemeters te maken. Als je het zwaarder wilt maken kun je eventueel ook al met bepakking lopen. Je loopt in de bergen immers ook met een (soms) zware rugzak.


Wandelrugzakken

Als je bergtochten gaat maken, dan is je rugzak zwaar bepakt. Kom langs in de winkel, zodat we je onze collectie kunnen laten zien en je diverse tassen kunt uitproberen.

Bekijk collectie
 
We hebben een aantal mooie (berg)wandelingen voor je op een rijtje gezet. Bekijk de wandelingen.

Succes!

Je conditie verbeteren kost tijd en discipline. Voer de oefeningen goed uit, bouw rustig op en forceer niks. Indien je lichamelijke pijnklachten hebt, je persoonlijke begeleiding wilt of een vrijblijvend adviesgesprek over hoe jij fit en voorbereid op reis kan gaan, kan je vrijblijvend contact opnemen met ForteVital.