Waarom Patagonia
Patagonia is een vanuit origine klimmerk, opgericht door Yvon Chounaird. Ooit begon het als hardware merk ( Chounaird Equipment). Na een klim trip naar Schotland kwam Yvon er achter hoe robuust rugby shirts zijn om te klimmen, en zo werdt Patagonia geboren. Behalve klim kleding is het bedrijf nu uitgebreid naar andere outdoor sporten, en wordt het kwalitatief hoogstaande kleding voor Ski/snowboarden, Vissen, trail running, surfen en alpine klimmen gemaakt. Niet alleen wil Patagonia producten maken die een leven lang mee gaan, ook probeert het bedrijf zoveel mogelijk bij te dragen aan de strijd tegen klimaat verandering. Van samenwerkingen tot NGO’s, het geven van donaties, het creeren van documentaires voor bewustzijn van bepaalde topics, tot het repareren van kleding en het gebruik maken van recyclede en tlekens minder vervuilende grondstoffen.
Patagonia, bestaat dit jaar 50 jaar. Al 50 jaar probeert het van origine klimmerk, zo kwalitatief mogelijk kleding te maken voor de outdoor. Hiermee probeert patagonia voortdurend te innoveren met materiaal, om de voetdruk zo laag mogelijk te houden voor de aarde. Niet alleen wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van recyclde materialen, ook kunnen bij Patagonia de kleding levenslang gratis gerapeerd worden. Daarnaast probeert Patagonia zo veel mogelijk samen te werken met NGO’s om de natuur op de hele wereld te behouden. Niet voor niets is de missie statement “we’re in business to save our homeplanet”.
Tijdlijn
1957: Oprichter Yvon Chounaird begint met het maken van klim materiaal, wat later Chounaird equipment wordt.
1970: Chounaird ontdekt de kwaliteit van dikke katoenen rugby shirts in schotland, ideel voor klimmen. Met de import van deze shirts is Patagonia drie jaar later geboren
2002: “1% for the planet” wordt opgericht, aangesloten bedrijven zullen hierdoor 1% van hun jaarlijkse omzet weg schenken aan klimaat en milieu doeleinden.
2012: WornWear wordt opgericht, met als doel een reparatie service voor Patagonia kleding te creeeren.
2014: 100% van de producten worden gefabriceerd onder het Fair Trade Programma
2022: Chounaird “schenkt” Patagonia aan de aarde, De aarde wordt de enige aandeelhouder van Patagonia
2023: Patagonia bestaat 50 jaar.
New Ownership Model
Sinds 2023 heeft Patagoina haar mijlpaar van het 50 jarig bestaand gevierd. En sinds dat jaar heeft Patagonia ook een nieuwe eigenaar: “De Aarde”. Yvon Chounaird heeft namelijk het bedrijf weggegeven aan een de “hold fast collective”. Deze collective is in het bezit van de 98% procent van de aandelen waar alle dividend op wordt uit gekeerd.Hierdoor is Patagonia verplicht om alle winst die niet teruggaat in het bedrijf in dit fonds te stoppen. Dit fonds, zal al het geld gebruiken ter bestreiding van klimaat verandering. Naar schatting zal dit rond de 100 miljoen dollar per jaar opleveren.
De overige 2% van de aandelen is in het bezit van het Purpose Trust Fund. Deze krijgt geen dividend, maar heeft alle voting stock in handen. Met deze trust wordt geregeld dat de waarden en normen voor altijd hetzelfde blijven bij Patagonia.
1% for the planet
Behalve het Holdfast Collective, is Patagonia ook lid van 1% for the planet. Al sinds 1998 gebruikt Patagonia 1% van haar omzet voor behoud en restoratie van natuur. Dit komt al neer op meer dan 140 miljoen dollar. In 2002 heeft Yvon (oprichter Patagonia), samen met Craigh Mathews (owner Blue Ribbon Flies) de NGO 1% for the planet opgericht.
1% for the planet is een samenwerking van bedrijfen, die voor het beschermen van het klimaat zijn. Elke industry heeft een impact op de planeet. Doormiddel van 1%for the planet, zien zij dit als een soort “Planeet Tax”.
Er hebben al meer dan 5700 bedrijven zich aangesloten bij 1% for the planet. Hiermeer is meer dan 500 miljoen dollar gebruikt om meer dan 6300 environmental partner te helpen in het behoud van de natuur. De meeste bedrijven zijn zelfs de meer kleinere lokale bedrijven die hier aan meedoen.
Fair Trade Certified
Kleding arbeiders zijn een van laagste betaalde mensen op de wereld. Patagonia is niet eigenaar van de fabrieken die hun kleding maken, waardoor de controle over hoeveel ze betaald krijgen soms gelimiteerd zijn. Daarentegen door middel van Fair Trade, kunnen ze arbeiders helpen met goede benefits en hoger loon wat hun levens kan verbeteren.
- Voor elk Patagonia item dat gemaakt wordt betalen we meer kosten, als het in een Fair Trade Certified fabriek gemaakt is
- 75,000+ arbeiders zijn ondersteund met het Fair Trade Programma
- Patagonia maakt Fair Trade Kleding since 2014
Repair
Patagonia probeert hun Kleding zo goed en kwalitief hoogstaand te maken. Maar stel dat er ooit wat kapot gaat, of het nou 1 jaar of 30 jaar oud is, kan deze altijd 100% gratis gerepareerd worden. We hebben liever dat een product langer meegaat, dan dat er een nieuwe product gekocht wordt.
Sinds vorig jaar wordt er samengewerkt met United Repair Centre. Die reparatie centre, gevestigd in Amsterdam, regelt alle reparaties voor duitsland en Nederland. Als het wordt opgestuurd heb je binnen twee weken je artikel terug, zo goed als nieuw. Bijna alles kan gerepareerd worden: Nieuwe ritsen, gaten,scheuren, zakken.
H2nO Performance Standaard
H2nO is Patagonia’s eigen maatstaf om producten waterdicht te maken, in combinatie met ademheid en duurzaamheid.
Proucten worden in het lab onderworpen aan heftige tests, en daarna nog getest in de natuur, tijdens hike/klim/alpine missies.